REGULAMIN UCZESTNICTWA W TRENINGU OYAMA POLSKIEJ FEDERACJI KARATE
I Postanowienia ogólne:
§ 1
- Regulamin uczestnictwa w treningach,” zwany dalej „Regulaminem”, obowiązuje wszystkich członków zrzeszonych w OYAMA Polskiej Federacji Karate, zwanej dalej „Związkiem”.
- Niniejszy Regulamin automatycznie obowiązuje wszystkich członków, osoby należące do zrzeszonej jednostki organizacyjnej wymienionej w § 1 w tym m.in.: uczestników zajęć rekreacyjnych lub sportowych, oraz organizatorów zajęć, trenerów, instruktorów, sędziów i działaczy.
II Warunki przyjęcia na treningi:
§ 2
Kandydat do uczestnictwa w zajęciach rekreacyjnych lub sportowych, zwanych dalej „treningami”, zgłasza organizatorowi zajęć, zwanym dalej „organizatorem” chęć swojego udział w treningach określonej grupy.
§ 3
- Kandydat do uczestnictwa w treningach, zwany dalej „kandydatem” zostaje zapisany na listę kandydatów przez organizatora. Rodzaj grupy dostosowany jest do wieku, stażu członkowskiego i poziomu zaawansowania kandydata.
- Kandydat ma prawo uczestniczyć w zajęciach innych grup, o podobnym stażu i poziomie zaawansowania, w ramach składki członkowskiej za dany sezon.
- § 4
Kandydat zostaje poinformowany przez upoważnionego przedstawiciela lub pracownika organizatora, o warunkach organizacyjno-finansowych uczestnictwa w treningach oraz o rodzaju i charakterze treningów.
- § 5
- Na pierwszych zajęciach organizacyjno-informacyjnych, kandydat zostaje poinformowany przez prowadzącego treningi zwanego dalej „instruktorem” o treści Regulaminu, o organizacji zajęć, oraz o prawach i obowiązkach uczestnika treningów. Zostaje szczegółowo zapoznany z obowiązującymi regułami i zasadami organizacyjnymi, szkoleniowymi i dyscyplinarnymi, obowiązującymi na treningach oraz o przysługujących mu prawach i obowiązkach, określonych w statucie, regulaminach i zarządzeniach Związku oraz organizatora.
- Kandydat otrzymuje do wypełnienia deklarację członkowska organizatora oraz deklarację Związku.
- Statut, regulaminy i zarządzenia organizatora oraz Związku są dostępne dla wszystkich zainteresowanych u instruktora prowadzącego treningi, w siedzibie organizatora, w Biurze Zarządu Związku, w godzinach ich działalności, a także, na internetowych stronach organizatora oraz Związku.
- § 6
Kandydat składa deklaracje członkowskie organizatora i Związku, zwanymi dalej „deklaracjami” bezpośrednio w biurze organizatora lub za pośrednictwem instruktora, prowadzącego treningi.
- Deklaracje muszą być dokładnie i czytelnie wypełnione i podpisanie przez kandydata.
- W przypadku, kiedy kandydat jest niepełnoletni, deklaracje musi podpisać jeden z rodziców lub opiekun prawny kandydata.
- Warunkiem udziału kandydata w zajęciach jest uzyskanie orzeczenia lekarza, potwierdzającego dobry stan zdrowia kandydata i dopuszczające go do udziału w zajęciach karate, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Warunkiem udziału kandydata w zajęciach grup średnio- zaawansowanych i zaawansowanych oraz wyczynowych, jest uzyskanie orzeczenia lekarza sportowego, potwierdzającego jego dobry stan zdrowia i dopuszczającego go do udziału w specjalistycznych treningach, egzaminach oraz zawodach sportowych Związku.
- Uczestnik treningów grup zaawansowanych, średnio-zaawansowanych i wyczynowych, zobowiązany jest do udziału w okresowych badaniach lekarskich i uaktualniania orzeczeń medycznych, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Zgodnie ze statutem i aktualnym zarządzeniem organizatora w sprawie składki członkowskiej na dany sezon, kandydat ma obowiązek terminowego uiszczenia składki członkowskiej lub jej miesięcznych rat.
- Kandydat wpłaca za pośrednictwem organizatora lub instruktora, składkę na rzecz Związku zwaną dalej „składką”.
- W uzasadnionych przypadkach, na wniosek kandydata lub jego pełnomocnika, organizator treningów, może zwolnić kandydata z obowiązku uiszczenia pełnej składki w danym roku szkoleniowym.
- § 7
Kandydat zostaje dopuszczony przez organizatora do uczestnictwa w treningach po spełnieniu wymagań określonych w paragrafach §3, §4, §5, §6, oraz §8, §10 i §11 lub §12 tego Regulaminu.
- § 8
Uczestnik treningów zwany dalej „uczestnikiem” jest ubezpieczony od następstw nieszczęśliwych wypadków przez organizatora na zasadach ogólnych i zwalnia Związek od dodatkowego ubezpieczenia go od następstw nieszczęśliwych wypadków z tytułu uczestnictwa w treningach.
- § 9
Uczestnik powinien być dodatkowo ubezpieczony od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia z tytułu udziału w zagranicznych: zawodach sportowych, seminariach szkoleniowych, egzaminach mistrzowskich lub obozach sportowo-szkoleniowych, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- § 10
Uczestnik jest zobowiązany do uiszczania składek członkowskich oraz opłat w trybie, terminach i wysokości określonych przez organizatora.
III Strój treningowy i ochraniacze:
- § 11
Uczestnik treningów grup początkujących, zobowiązany jest do posiadania czystego i schludnego sportowego stroju (dres, getry, podkoszulek bawełniany lub karate-gi), klapek, ręcznika i osobistych środków czystości.
- § 12
Uczestnik treningów grup średnio-zaawansowanych, zaawansowanych lub wyczynowych, zobowiązany jest do posiadania czystego i kompletnego stroju do ćwiczeń – „karate-gi”, klapek, ręcznika i osobistych środków czystości.
- § 13
- Na karate-gi mogą być naszyte tylko dwa emblematy:
- Na lewej piersi znak graficzny karate Oyama (Wyraz „Poland” pisany dużymi drukowanymi literami, a pod nim dwa hieroglify japońskie o brzmieniu „Oyama”),
- Na lewym ramieniu emblemat OYAMA International Karate Federation (symbol graficzny ilustrujący kształt góry w kolorze czerwonym na niebieskim tle /dla posiadaczy stopni uczniowskich/ lub na czarnym tle /dla posiadaczy stopni mistrzowskich/, z białym ostrym szczytem ilustrującym ośnieżenie. Płaszczyzna góry poprzecinana jest ostrymi elementami zwężającymi się od szczytu do lewej krawędzi góry; poniżej szczytu łączy się z tłem. Wewnątrz znaku, na jego tle, opisany jest na okręgu napis w białym kolorze: International Karate Federation. U podstawy góry znajduje się słowo OYAMA napisane innym krojem pisma).
- Emblematy, o których mowa w ust.1 a i b tego paragrafu, są zastrzeżonymi znakami towarowymi w Urzędzie Patentowym RP.
- Posiadanie innych znaków na karate-gi jest niedozwolone. Wyjątek stanowi naszywka z godłem Rzeczypospolitej Polski (orzeł biały z koroną na czerwonym tle) uprawniona do noszenia na prawym rękawie, jedynie w czasie zawodów zagranicznych.
- § 14
- Pas do karate-gi wolno nosić tylko zgodny z nadanym stopniem.
- Oficjalny wykaz stopni i kolorów pasów wraz z pagonami oraz wymagania szkoleniowo-egzaminacyjne, znajdują się w ogólnodostępnym Informatorze Związku, będącym załącznikiem do tego Regulaminu.
- § 15
Noszenie na treningu biżuterii i ozdób jest wzbronione.
- § 16
Uczestnik treningów na grupach średnio-zaawansowanych, zaawansowanych lub wyczynowych jest zobowiązany do zaopatrzenia się w komplet osobistych ochraniaczy oraz ich posiadania i używania w czasie treningów.
- § 17
W skład obowiązkowego kompletu osobistych ochraniaczy wchodzą: dwa ochraniacze na stopę i goleń, dwa napięstniki, wkładka do ust, chroniąca zęby, w przypadku chłopców i mężczyzn – ochraniacz na genitalia czyli „suspensorium”, a w przypadku dziewcząt i kobiet ochraniacz na klatkę piersiową .
- § 18
Uczestnicy treningów grup średnio-zaawansowanych, zaawansowanych lub wyczynowych, którzy ukończyli 14 lat, są zobowiązani do zaopatrzenia się w dwa rodzaje drewnianej broni oraz jej posiadania i używania w czasie treningów:
- Bo (kija)
- Tonfy (dwóch pałek z trzonkiem)
IV Warunki udziału w ćwiczeniach z partnerem i walce sparingowej:
- § 19
Uczestnik treningów grup średnio-zaawansowanych, zaawansowanych lub wyczynowych, który ukończył 10 lat, musi być świadomy ryzyka, wynikającego z brania udziału w ćwiczeniach z partnerem lub w kontaktowych walkach sparingowych zwanych dalej „sparingiem”. Uczestnik powinien znać i rozumieć reguły, zasady bezpieczeństwa oraz przepisy odnoszące się do ww. ćwiczeń i sparingów i je przestrzegać.
- § 20
Każdy uczestnik treningów grup średnio-zaawansowanych, zaawansowanych lub wyczynowych, który ukończył 10 lat, bierze dobrowolnie udział w ćwiczeniach z innym partnerem lub w sparingu.
- § 21
W przypadku podjęcia decyzji przez uczestnika treningu grupy średnio-zaawansowanej, zaawansowanej lub wyczynowej, który ukończył 10 lat, o udziale w ćwiczeniu z partnerem lub w sparingu, ponosi on pełne ryzyko odniesienia urazu (kontuzji) w przypadku naruszenia postanowień tego Regulaminu lub umyślnego, przypadkowego, normalnego, nienormalnego zastosowania danej techniki karate przez siebie lub partnera i w pełni zrzeka się ewentualnych roszczeń wobec organizatorów, Związku, ich zarządów, właścicieli, sędziów, trenerów, instruktorów, pracowników, wolontariuszy, przedstawicieli, członków, autoryzowanych i zaproszonych gości, w związku z ewentualnie zaistniałym wypadkiem.
- § 22
- Na wezwanie instruktora do ubrania ochraniaczy, każdy uczestnik treningu ma obowiązek ubrać komplet ochraniaczy.
- Warunkiem przystąpienia do ćwiczenia z partnerem jest posiadanie kompletu osobistych ochraniaczy.
- W przypadku braku posiadania kompletu osobistych ochraniaczy, lub braku jednej z jego części, uczestnik jest zobowiązany zgłosić ten fakt instruktorowi i ćwiczyć indywidualnie.
- Za rozmiar ochraniaczy, ich stan techniczny, niekompletność oraz czystość- pełną odpowiedzialność ponosi ich użytkownik.
- § 23
- Warunkiem przystąpienia do sparingów, uczestnika treningu, który ukończył 14 lat, jest dodatkowe posiadanie przez niego kasku ochronnego na głowie.
- Warunkiem przystąpienia do sparingów, uczestnika treningu w wieku od 10 do 14 lat, jest dodatkowe ubranie przez niego: na głowę kasku ochronnego z kratką oraz na korpus standardowego ochraniacza (hogo).
- W przypadku odmowy ubrania kasku na głowę lub standardowego ochraniacza (hogo) na korpus, uczestnik nie może zostać dopuszczony do udziału w sparingu.
- Kaski ochronne na głowę oraz ochraniacze hogo powinny znajdować się w dyspozycji instruktora.
§24
Każdy uczestnik treningów grup średnio-zaawansowanych, zaawansowanych lub wyczynowych, może odmówić udziału w ćwiczeniu z partnerem lub w sparingu.
§ 25
Każdy uczestnik treningów grup średnio-zaawansowanych, zaawansowanych lub wyczynowych może w dowolnym momencie przerwać ćwiczenie z partnerem lub udział w sparingu.
§ 26
- W przypadku odniesienia urazu, kontuzji lub złego samopoczucia, uczestnik treningu powinien natychmiast zgłosić się do instruktora i poinformować go o swojej dolegliwości. Instruktor ma obowiązek udzielić pierwszej pomocy uczestnikowi, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- W przypadku bolesnych dolegliwości, odczuwanych po wyjściu z treningu, jego uczestnik powinien pilnie zgłosić się do lekarza. Powinien też poinformować instruktora lub organizatora o tym fakcie, celem uzyskania pomocy i sporządzenia stosownego protokołu.
V Etykieta Dojo:
§ 27
- Etykieta „Dojo” (miejsca treningu) jest zbiorem zasad, regulujących zachowanie się uczestnika w miejscu treningu karate i poza nim. Zawiera przysięgę, zasady etyczne oraz ceremoniał, charakterystyczny dla treningów karate.
- Uczestnik treningu jest zobowiązany do przestrzegania etykiety Dojo.
- Wejście do Dojo – to nie tylko wejście do budynku czy na salę, ale także wejście do miejsca, gdzie obowiązuje dyscyplina i idea doskonalenia się w aspekcie psychicznym i fizycznym.
- Wchodząc do Dojo należy wykonać ukłon w pozycji stojącej, (nogi połączone są piętami, wyprostowane dłonie przy udach, pochylamy głowę w milczeniu)
- Następnie należy pozdrowić będących w środku uczestników głośnym okrzykiem „Osu” , przyjmując pozycję zasadniczą „fudo-dachi”.
- Ukłony (oddawanie honorów) są zewnętrzną oznaką dyscypliny, kultury osobistej i wzajemnego poszanowania.
- Bezpośrednio przed rozpoczęciem treningu, uczestnicy (uczniowie), ustawiają się w szeregi według posiadanych stopni- od prawego, twarzą w kierunku instruktora. W przypadku równych stopni obowiązuje zasada senioratu (decyduje data wcześniejszego zdania egzaminu na stopień kyu/dan, pełniona funkcja lub oczywista różnicy wieku między uczestnikami).
- W trakcie całego treningu, obowiązuje cisza i podporządkowanie uczestników komendom i poleceniom instruktora prowadzącego trening.
- Na komendę „seiza” (usiądźcie) wszyscy siadają, przyklękując najpierw na lewe, a potem na prawe kolano, siadają pośladkami na piętach, a zaciśnięte pięści kładą na pachwinach, ręce mają lekko ugięte w łokciach. Plecy trzymają wyprostowane, kolana rozchylone na szerokość barków.
- Prowadzący trening instruktor siada naprzeciw rzędu. Asystent instruktora lub najstarszy stopniem uczeń („Sempai”), w ramach ceremonii, wydaje komendy, rozpoczynające lub kończące trening.
- Na komendę „Mokuso” uczestnicy zamykają oczy i spokojnie oddychając, przygotowują się do udziału w treningu. Na komendę „Mokuso-yame” uczestnicy otwierają oczy. Następnie prowadzący ceremonię podaje komendę: „Shihan, Sensei lub Sempai- ni- rei” (ukłon dla instruktora z użyciem tytułu, posiadanego przez instruktora). Wtedy wszyscy kłaniają się instruktorowi, kładąc pięści, kostkami skierowanymi do ziemi, z głośnym okrzykiem „Osu”!
- Po ceremonii otwarcia, uczestnicy treningu czekają na polecenie instruktora.
- Osoba spóźniona, po wejściu na salę, siada w pozycji „seiza” i czeka na decyzję instruktora. Siadać należy twarzą do ściany przy wejściu.
- Do instruktora nie wolno zwracać się po imieniu. W zależności od posiadanego przez niego stopnia, zwracamy się do niego używając odpowiedniego tytułu w języku japońskim.
- Instruktor posiadający stopień mistrzowski od 5 dana wzwyż, nosi tytuł „Shihan” (mistrz), od 1 do 4 dana „Sensei” (nauczyciel). Do posiadacza wyższego stopnia uczniowskiego należy zwracać się per „Sempai „.
- Rozmawiając z instruktorem lub posiadaczem starszego stopnia należy stać w pozycji zasadniczej („fudo-dachi”). Przed i po każdej rozmowie należy ukłonić się z użyciem słowa „Osu”!
- Przed i po każdym wspólnym ćwiczeniu lub walce, należy ukłonić się partnerowi.
- W czasie treningu kategorycznie nie wolno opuszczać sali bez zezwolenia instruktora.
- Po zakończeniu treningu, wychodząc z sali, należy przepuścić przodem instruktora i posiadaczy starszych stopni. Tą samą zasadę stosuje się w szatni, umywalni i na całym terenie Dojo.
- W czasie treningu osobom w ubraniach cywilnych nie wolno przebywać na terenie Dojo, za wyjątkiem gości zaproszonych przez instruktora.
- Nie należy przynosić na trening wartościowych rzeczy. Za pozostawienie ich w szatni, pełne ryzyko i konsekwencje ponosi ich właściciel.
- Palenie tytoniu, picie alkoholu, zażywanie narkotyków i środków dopingujących na terenie Dojo, jest surowo zabronione.
§ 28
VI Przysięga Dojo:
- Będziemy ćwiczyć nasze serca i ciała dla osiągnięcia silnego ducha.
- Będziemy dążyć do opanowania sztuki karate, aby nasze ciało i zmysły stały się doskonałe.
- Będziemy przestrzegać zasad grzeczności, poszanowania starszych i powstrzymywać się od gwałtowności.
- Za wyjątkiem koniecznej obrony zagrożonego życia lub zdrowia, nie będziemy stosować sztuki karate poza Dojo, OSU
§ 29
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie postanowienia Zarządu Związku oraz organizatora.
- Regulamin wchodzi w życie w dniu jego uchwalenia.
POLITYKA OCHRONY MAŁOLETNICH
PRZED KRZYWDZENIEM
w
Nadwiślańskim Klubie Sportów Walki Wulkan w Kozienicach
PREAMBUŁA
Mając na uwadze, że dziecko wymaga szczególnej opieki i troski, w tym właściwej ochrony przed krzywdzeniem, został stworzony niniejszy dokument. Celem POLITYKI OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM jest ochrona dzieci. Naczelną zasadą działań podejmowanych przez pracowników, trenerów, instruktorów i wychowawców naszego Klubu jest podmiotowe traktowanie dzieci. Niedopuszczalne jest ich krzywdzenie.
Standardy ochrony małoletnich zostały opracowane na podstawie Ustawy z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606).
Nadwiślański Klub Sportów Walki Wulkan w Kozienicach ustanowił i wprowadził w życie POLITYKĘ OCHRONY DZIECI, zwanej dalej „polityką”, przed krzywdzeniem i zapewnienia im bezpieczeństwa w drodze Uchwały Zarządu z dnia 29.02.2024r.
STANDARDY POLITYKI OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM
Standardy ochrony dzieci to zbiór zasad, których przyjęcie sprawia, że zajęcia w Nadwiślańskim Klubie Sportów Walki Wulkan w Kozienicach, zwanym dalej „Klub” są bezpieczne dla dzieci – jego pracownicy, instruktorzy i wychowawcy zwani dalej „Kadra” potrafią zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko krzywdzenia dziecka oraz podjąć działania profilaktyczne oraz interwencyjne.
Dokument ten zawiera jasne wytyczne dotyczące tego, jak w klubie przeciwdziałać naruszaniu praw dzieci, jak tworzyć środowisko przyjazne i bezpieczne dzieciom oraz jakie kroki podjąć w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa dzieci. Ustanowienie polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem jest komunikatem zarówno dla kadry, jak i dla przebywających na zajęciach w klubie dzieci oraz ich rodziców/prawnych opiekunów, że w działalności klubu realizowane są takie wartości jak: dobro dziecka oraz jego prawo do życia w bezpiecznym i zapewniającym rozwój otoczeniu.
STANDARD I. Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Klub przyjął i wdrożył w życie politykę, która określa:
- Zasady bezpiecznej rekrutacji kadry;
- Rozpoznawanie czynników ryzyka krzywdzenia dzieci i reagowanie na nie;
- Zasady bezpiecznego korzystania z mediów elektronicznych, w tym Internetu;
- Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci:
- Zasady ogólne ochrony danych osobowych dziecka.
- Zasady przetwarzania danych w ramach monitoringu wizyjnego.
- Zasady przetwarzania wizerunku w celu promocji działań jednostki.
- Bezpieczeństwo danych.
STANDARD II. Kadra – monitorowanie, edukacja i zaangażowanie kadry w celu zapobiegania krzywdzenia dzieci.
Klub przyjął i wdrożył w życie politykę, która określa:
1. Edukację kadry i dzieci oraz zasady i sposób udostępniania rodzicom /opiekunom prawnym oraz małoletnim standardów;
2. Zasady bezpiecznych relacji między kadrą a dzieckiem a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
3. Zasady bezpiecznych relacji między dziećmi, a w szczególności zachowania niedozwolone;
4. Klub zapewnia swojej kadrze podstawową edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:
– rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci;
– procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia;
– odpowiedzialności prawnej kadry klubu, zobowiązanej do podejmowania interwencji
– procedury „Niebieskiej Karty”.
5. Kadra pracująca z dziećmi jest przygotowana, by edukować:
– dzieci na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,
– rodziców/prawnych opiekunów dzieci na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem.
6. Kadra dysponują materiałami edukacyjnymi dla dzieci i dla rodziców oraz te materiały aktywnie wykorzystuje.
7. W klubie organizowane są spotkania edukacyjne dla rodziców w zakresie: wychowania dzieci bez przemocy oraz ochrony ich przed przemocą i wykorzystywaniem.
Standard III. Procedury – funkcjonowanie procedur zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka.
1. Członek kadry klubu ma obowiązek podjęcia interwencji zawsze w przypadku:
– podejrzenia krzywdzenia dziecka na podstawie jego obserwacji,
– gdy dziecko ujawniło doświadczenia krzywdzenia,
– gdy inna osoba (dorosła lub dziecko) zgłosiła fakt krzywdzenia dziecka.
2. Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka:
– przez osoby z kręgu kadry,
– przez rodzica/ prawnego opiekuna,
– przez dziecko.
3. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia;
4. Rejestr zdarzeń;
5. Klub dysponuje danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencja i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia) oraz zapewnia do nich dostęp wszystkim członkom kadry;
6. W klubie wyeksponowane są informacje dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.
Standard IV. Monitorowanie i weryfikacja zgodności prowadzonych działań ze standardami ochrony.
Realizacja tego standardu oznacza, że polityka ochrony dzieci jest w klubie żywym dokumentem podlegającym bieżącej weryfikacji i aktualizowanym. Takie podejście zwiększa zaangażowanie i poczucie odpowiedzialności kadry i umożliwia jej sprawdzanie stopnia znajomości zasad i procedur, a także pozwala rozstrzygnąć ewentualne niejasności czy niespójności w regulacjach wprowadzonych w klubie. Z kolei włączenie rodziców/opiekunów dzieci w proces analizy przyjętych standardów jest ważnym komunikatem mówiącym o tym, że są oni partnerem klubu w tworzeniu bezpiecznego środowiska dla dzieci.
- Przyjęta polityka jest weryfikowana i oceniana- przynajmniej raz w roku, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci;
- W ramach weryfikacji polityki klub konsultuje się z rodzicami/opiekunami dzieci;
- Wnioski z przeprowadzonej weryfikacji i oceny należy pisemnie udokumentować.
Rozdział I
OBJAŚNIENIE TERMINÓW
- Członkiem kadry klubu jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub innych umów, a także wolontariusz, stażysta, osoba z zewnątrz prowadząca zajęcia z dziećmi;
- Małoletnim jest każde dziecko uczęszczające na zajęcia klubu;
- Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy;
- Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka, należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny;
- Krzywdzenie dziecka to każde zamierzone lub niezamierzone działanie osoby dorosłej, które ujemnie wpływa na rozwój fizyczny lub psychiczny dziecka (definicja WHO);
- Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka kadry klubu lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie. Krzywdzenie przyjmuje różnorodne formy – od fizycznej poprzez emocjonalną, edukacyjną, materialną (ekonomiczną) czy – coraz powszechniejszą – cyberprzemoc. Nowelizacja ustawy z dnia 22 czerwca 2023 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie uznaje, że małoletniego należy traktować jako osobę doznającą przemocy domowej w sytuacji, gdy był on świadkiem takiej przemocy;
- Osoba odpowiedzialna za politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony przez Prezesa Zarządu klubu, zwanego dalej „Prezesem”, członek kadry, sprawujący nadzór nad realizacją polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w klubie;
- Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
Rozdział II
ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI KADRY
§1
Prezes uzyskuje dane kandydata/kandydatki, które pozwolą na jak najlepsze poznanie jego/jej kwalifikacji, w tym stosunek do wartości podzielanych przez klub, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.
§2
1. Przed nawiązaniem z osobą umowy o pracę w klubie lub przed dopuszczeniem osoby do działalności związanej z uprawianiem sportu, wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich;
2. WSZYSTKIE OSOBY ZOBLIGOWANE SĄ DO:
– Złożenia Oświadczenia o posiadanym obywatelstwie,
– Złożenia Oświadczenia o miejscu zamieszkania w ciągu ostatnich 20 lat,
– Obywatele polscy zobligowani będą do przedłożenia Zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego (w tym przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności), w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600) dostępnego na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości,
– Osoby posiadające obywatelstwo innego państwa niż Polska przedkładają informację z Rejestru Karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi z kraju jej obywatelstwa,
– W przypadku zamieszkania poza Polską w okresie ostatnich 20 lat osoba ma obowiązek przedłożyć wyciąg z Rejestrów Karnych uzyskiwanych do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, jakie obowiązują w krajach (kraju) jej przebywania przez ostatnie 20 lat,
– W sytuacji, gdy dane państwo nie prowadzi tego typu rejestru osoby dopuszczane do pracy z małoletnimi składają do Prezesa oświadczenie stwierdzające ten fakt oraz potwierdzające niekaralność za przestępstwa wymienione w powyższych przepisach,
– Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
§3
- Prezes uzyskuje informacje, czy dane osoby są zamieszczone w Rejestrze z Dostępem Ograniczonym : w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
- Prezes uzyskuje informacje z Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15, wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.
§4
Wszystkie pozyskane Zaświadczenia i Oświadczenia składane są do Akt osobowych członka kadry.
Rozdział III
ROZPOZNAWANIE CZYNNIKÓW RYZYKA KRZYWDZENIA DZIECI I REAGOWANIA NA NIE
Kadra klubu posiada niezbędną wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci;
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, kadra klubu zgłasza ten fakt lub podejrzenie Prezesowi oraz osobie odpowiedzialnej za wdrażanie interwencji;
- Psycholog lub pedagog specjalny przeprowadza rozmowę z krzywdzonym małoletnim i z rodzicami/prawnymi opiekunami, przekazując informacje na temat dostępnej formy wsparcia i motywowania ich do szukania dla siebie pomocy;
- Członkowie kadry monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
Rozdział IV
ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z MEDIÓW ELEKTRONICZNYCH, W TYM INTERNETU
1. Dzieci na terenie zajęć klubu nie mają swobodnego dostępu do Internetu;
2 W momencie wprowadzenia możliwości korzystania przez dzieci z Internetu na terenie zajęć klubu zostaną podjęte działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju;
3. Na terenie zajęć klubu dostęp dziecka do Internetu możliwy jest wyłącznie pod nadzorem członka kadry;
4. Członkowie kadry mają obowiązek cyklicznie informować dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu poprzez pogadanki, filmy poglądowe, historyjki obrazkowe i inne;
5. Wszyscy członkowie kadry czuwają nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez dzieci;
6. Członkowie kadry przeprowadzają z dziećmi zajęcia na temat bezpiecznego korzystania z Internetu;
7. Klub przekazuje rodzicom informacje na temat zagrożeń dzieci w Internecie;
8. Klub zapewnia oprogramowanie antywirusowe, w przypadku zajęć na terenie własnych obiektów;
9. Klub zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu, przy monitorach edukacyjnych, z których możliwy jest swobodny dostęp do sieci.
Rozdział V
ZASADY OCHRONY WIZERUNKU I DANYCH OSOBOWYCH DZIECI
§1
Zasady ogólne ochrony danych osobowych dziecka
- Klub uznając prawo dziecka do prywatności zapewnia zgodne z przepisami standardy ochrony danych osobowych i wizerunku dziecka;
- Dane osobowe dzieci gromadzone są na podstawie przepisów obowiązującego prawa w celu realizacji zadań powierzonych klubowi. Dane gromadzone na podstawie przepisów prawa są przez jednostkę przetwarzane w zakresie i czasie, jaki jest w wskazany przepisach;
- Dane są gromadzone także na podstawie pisemnej zgody rodziców w celu prezentacji i promocji oraz docenienia osiągnięć członków. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdej chwili;
- Rodzice dzieci zostają poinformowani o celu gromadzenia danych, podstawie prawnej, ich odbiorcach i okresie przechowywania;
- Rodzice zostają poinformowani jeśli jakiekolwiek dane będą przekazywane do państw trzecich (tzn. inne, niż państwa Europejskiego Obszaru Gospodarczego);
- Obowiązkowo przekazywane są także informacje na temat przysługujących praw w związku z przetwarzaniem danych, tj:
– prawa do dostępu do danych oraz ich kopii,
– prawa do poprawiania i aktualizowania danych,
– prawa do usunięcia danych lub ograniczenia ich przetwarzania,
– prawo do przenoszenia danych,
– złożenia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
7. Wizerunek dziecka jest przetwarzany w celu:
– zapewnienia bezpieczeństwa poprzez rejestrację monitoringiem wizyjnym – na podstawie przepisów obowiązującego prawa,
– prezentacji działań klubu i osiągnięć wychowanka na terenie zajęć klubu oraz na stronach internetowych i mediach społecznościowych należących do klubu – na podstawie zgody wyrażonej przez rodziców dziecka.
8. Członkowi kadry nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie zajęć klubu bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka;
9. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, członek kadry może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody;
10. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna /rodzica dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna/rodzica;
11. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza – zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
§2
Zasady przetwarzania danych w ramach monitoringu wizyjnego.
- Monitoring wizyjny obejmuje miejsca na terenie placówek oświatowych, w których klub prowadzi zajęcia zgodnie z umową najmu. Przepisy o monitoringu, obowiązujące w tych placówkach oświatowych, stanowią odrębne regulacje prawne.
- Monitoring nie obejmuje miejsc, gdzie mogłaby zostać naruszona intymność dziecka.
- Wprowadzono procedurę regulującą kwestie bezpieczeństwa i zasady przetwarzania danych pochodzących z nagrań.
- Nagrania te są udostępniane wyłącznie osobom, których dotyczą z zachowaniem poufności danych innych osób, które się na nim znalazły.
§3
Zasady przetwarzania wizerunku w celu promocji działań klubu
Rodzice/prawni opiekunowie udzielają pisemnej zgody na wykorzystywanie wizerunku dziecka;
- Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko wtedy wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zostali poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku;
- Zgodę można wycofać w dowolnym momencie oraz a wraz z jej wycofaniem wnioskować o usunięcie danych przetwarzanych na jej podstawie;
- Zdjęcia i nagrania przetwarzane są przez okres 5 lat lub do wycofania zgody na ich przetwarzanie;
- Materiały zawierające wizerunek są każdorazowo przed wykorzystaniem analizowane pod względem moralnym, etycznym oraz pod względem bezpieczeństwa, aby zapobiec udostępnianiu materiałów krzywdzących, ośmieszających lub zawierających dane, których ujawnienie stanowiłoby zagrożenie dla praw i wolności osoby, której dane dotyczą;
- Upublicznienie przez członka kadry wizerunku dziecka , poza stroną internetową klubu, utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka;
- Fotografowanie lub nagrywanie wydarzenia/ dzieci z okazji zawodów klubowych zostanie zlecone osobie będącej członkiem klubu. Klub zadba o bezpieczeństwo dzieci poprzez zobowiązanie tej osoby rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych wytycznych:
– niedopuszczenie do sytuacji, w której osoba rejestrująca będzie przebywała z dziećmi bez nadzoru członka kadry,
– poinformowanie rodziców/opiekunów prawnych oraz dzieci, że osoba rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia i upewnienie się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.
§4
Bezpieczeństwo danych
- Wszystkie dane przetwarzane przez klub są na bieżąco analizowane pod względem ich niezbędności dla administratora;
- Kadra przechodzi regularne szkolenia z zasad ochrony danych osobowych;
- Przeprowadzana jest analiza ryzyka oraz – w razie potrzeby – ocena skutków przetwarzania danych;
- Zawarto umowy powierzenia przetwarzania danych, aby zachować założone standardy bezpieczeństwa również w przypadku powierzania przetwarzania danych podmiotom zewnętrznym;
- Stosowane są zabezpieczenia fizyczne, techniczne i organizacyjne dla obszarów, w których dane osobowe są przetwarzane;
- Każde podejrzenie niewłaściwego wykorzystywania danych, naruszenia poufności, integralności lub dostępności danych są niezwłocznie zgłaszane Prezesowi oraz poddawane analizie ryzyka przy wsparciu Inspektora ochrony danych;
- Zasady w przypadku niewyrażenia zgody na rejestrowanie wizerunku dziecka:
– klub respektuje ich decyzję,
– z wyprzedzeniem ustala się z rodzicami/opiekunami prawnymi i dziećmi, w jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych,
– rozwiązanie, jakie przyjmiemy, nie będzie wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie powinien być rejestrowany.
Rozdział VI
EDUKACJA KADRY I DZIECI ORAZ ZASADY I SPOSÓB UDOSTĘPNIANIA RODZICOM/OPIEKUNOM PRAWNYM ORAZ MAŁOLETNIM STANDARDÓW
§1
Edukacja Kadry i Rodziców/prawnych opiekunów
- Prezes prowadzi szkolenie dla kadry z zakresu wprowadzonej „Polityki Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem”;
- Prezes na zebraniach ogólnych z kadrą przypomina procedury, informuje o aktualizacji zapisów i przepisów;
- Prezes kontroluje znajomość zasad i standardów polityki;
- Prezes kontroluje przestrzeganie zasad i standardów polityki w klubie;
- Prezes informuje rodziców o wprowadzonej polityce poprzez:
– zapoznaje z jej zapisami,
– tłumaczy procedury polityki,
– informuje gdzie są dostępne na terenie klubu i na stronie internetowej.
- Prezes przypomina rodzicom/prawnym opiekunem zasady i standardy ochrony małoletnich obowiązujące w klubie.
§2
Edukacja dzieci z zakresu praw oraz ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem
- W każdej grupie członkowie kadry prowadzą zajęcia na temat praw dziecka;
- W każdej grupie członkowie kadry prowadzą zajęcia na temat ochrony przed przemocą oraz wykorzystywaniem.;
- W każdej grupie członkowie kadry prowadzą zajęcia z zakresu profilaktyki przemocy rówieśniczej;
- W każdej grupie członkowie kadry informują dzieci do kogo mają się zgłosić po pomoc i radę w przypadku krzywdzenia lub wykorzystywania;
- W każdej grupie członkowie kadry prowadzą zajęcia na temat zagrożeń bezpieczeństwa dzieci w Internecie;
- W klubie dostępne są dla dzieci materiały edukacyjne w zakresie: praw dziecka oraz ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem seksualnym oraz zasad bezpieczeństwa w Internecie (broszury, ulotki, książki);
- W klubie wyeksponowane są informacje dla dzieci nt. możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci.
Rozdział VII
ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI MIĘDZY KADRĄ A DZIECKIEM, A W SZCZEGÓLNOŚCI ZACHOWANIA NIEDOZWOLONE WOBEC MAŁOLETNICH
§1
- Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez kadrę jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie;
- Członek kadry traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby;
- Członek kadry jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci;
- Członek kadry działa w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji jego zachowania;
- Członek kadry wykonując czynności pielęgnacyjne i higieniczne zobowiązani są do zachowania intymności dziecka i wykonywania tych czynności w poszanowaniu dziecka np. podczas pomocy przy korzystaniu dziecka z toalety, przy ubieraniu i rozbieraniu się, przy zachęcaniu do jedzenia;
- Stanowcze interwencje wychowawcze prowadzone w bezpośrednim kontakcie fizycznym są dopuszczalne w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia dotyczących:
– konfliktów pomiędzy dziećmi (np. rozdzielenie zwaśnionych, przytrzymanie, itp.),
– działań z zakresu pomocy przedmedycznej (działania ratunkowe związane udzieleniem pierwszej pomocy),
– zagrożenia lub paniki spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (np. pożar, intensywne zjawiska atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich itp.).
- Profesjonalna relacja z dziećmi polega na:
– dbaniu o bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w na zajęciach w klubie, monitorowanie sytuacji i dobrostanu dziecka,
– pomocy dzieciom, która uwzględnia umiejętności rozwojowe dzieci, możliwości wynikające z niepełnosprawności,
– organizowaniu zajęć zapewniających dzieciom wszechstronny rozwój;
– dostosowywaniu zadań do potrzeb i możliwości dzieci,
– wspieraniu dzieci w pokonywaniu trudności,
– podejmowaniu działań wychowawczych, mających na celu kształtowanie prawidłowych postaw – wyrażanie emocji w sposób niekrzywdzący innych, niwelowanie zachowań agresywnych, promowanie zasad dobrego wychowania.
§2
Zachowania niedozwolone wobec małoletnich:
- Stosowanie przemocy fizycznej: bicie, kopanie, szarpanie, popychanie i inne czyny wskazujące na przemoc fizyczną;
- Stosowanie przemocy psychicznej: zastraszanie, grożenie, wyzywanie, przeklinanie, poniżanie, szydzenie, wyśmiewanie, wywoływanie poczucia winy, zabranianie kontaktów z innymi osobami, etykietowanie;
- Stosowanie przemocy seksualnej: zmuszanie do niechcianych zachowań seksualnych, poniżające obmacywanie, obłapywanie i inne zachowania wskazujące na przemoc seksualną;
- Niszczenie i zabieranie rzeczy osobistych, pozostawianie bez opieki, zmuszaniedo jedzenia;
- Nie wolno zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny;
- Nie wolno używać wulgarnych słów, gestów i żartów, czynić obraźliwych uwag;
- Nie wolno nawiązywać w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej;
- Nie wolno wykorzystywać wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);
- Członek kadry zapewnia dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć wskazanej osobie i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
§3
Komunikacja z dziećmi
1.W komunikacji z dziećmi członek kadry zachowuje cierpliwość i szacunek;
- Członek kadry słucha uważnie dzieci i udziela dzieciom odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji;
- Nie wolno członkowi kadry zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci;
- Nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to kwestie wizerunku dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej;
- Członek kadry podejmuje decyzje dotyczące dziecka, informując je o tym i stara się brać pod uwagę jego oczekiwania;
- Członek kadry szanuje prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, członek kadry wyjaśnia to dziecku najszybciej jak to możliwe.
§4
Kontakty poza godzinami pracy
- Kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach zajęć klubowych i dotyczyć celów sportowych, szkoleniowych, edukacyjnych lub wychowawczych;
- Nie wolno zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych);
- Jeśli zachodzi konieczność komunikacji, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon);
- Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, należy o tym poinformować Prezesa, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt;
- Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec członka kadry) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.
Rozdział VIII
ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI MIĘDZY DZIEĆMI, W SZCZEGÓLNOŚCI ZACHOWANIA NIEDOZWOLONE
§1
- W dziecku od najmłodszych lat powinno się nieustannie wyrabiać przeświadczenie, że własne bezpieczeństwo jest rzeczą bardzo ważną;
- Dzieci powinny znać zasady postępowania w różnych sytuacjach życiowych tak,aby uniknąć zagrożeń;
- Dzieci mają prawo do życia i przebywania w bezpiecznym środowisku, również na terenie zajęć klubu;
- Małoletni traktują się nawzajem z szacunkiem oraz uwzględniają we wzajemnych kontaktach swoją godność i potrzeby;
- Dzieci mają prawo do własnych poglądów oraz wyrażania ich, pod warunkiem, że sposób ich wyrażania wolny jest od agresji i przemocy oraz nikomu nie wyrządza krzywdy.
§2
1. Zachowaniami niedozwolonymi w relacjach między małoletnimi są:
– jakiekolwiek zachowania agresywne, w tym agresja słowna i czynna, rozwiązywanie konfliktów z użyciem siły,
– naruszanie nietykalności cielesnej,
– zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie drugiej osoby,
– dyskryminowanie ze względu na niepełnosprawność, sytuację rodzinną, pochodzenie etniczne lub jakąkolwiek inną odmienność,
– okazywanie wrogości, wyśmiewanie, szydzenie ze słabości,
– nękanie i jakiekolwiek naruszanie dobra osobistego w sieci.
2. Bez względu na powód, agresja i przemoc fizyczna, słowna lub psychiczna wśród dzieci nigdy nie może być akceptowana. Dzieci nie mają prawa stosować wobec siebie z jakiegokolwiek powodu słownej, fizycznej i psychicznej agresji i przemocy;
3. Jeśli dziecko stało się ofiarą agresji lub przemocy, może uzyskać w klubie pomoc, zgodnie z obowiązującymi w nim procedurami.
Rozdział IX
PROCEDURY – FUNKCJONOWANIE PROCEDUR ZGŁASZANIA PODEJRZENIA ORAZ PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI ZAGROŻENIA BEZPIECZEŃSTWA DZIECKA
Członek kadry ma obowiązek podjęcia interwencji zawsze w przypadku:
– podejrzenia krzywdzenia dziecka na podstawie jego obserwacji,
– gdy dziecko ujawniło doświadczenia krzywdzenia,
– gdy inna osoba (dorosła /rodzic/ prawny opiekun lub dziecko) zgłosiła fakt krzywdzenia dziecka.
§1
Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osoby z kręgu kadry
W przypadku gdy istnieje podejrzenie, że dziecko doświadczyło przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu lub/i wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego zdrowie lub życie
BEZWZGLĘDNIE NALEŻY PODJĄĆ NASTĘPUJĄCE DZIAŁANIA:
- Odizolowanie dziecka od osoby podejrzanej o krzywdzenie małoletniego;
- Osoba, która była świadkiem krzywdzenia lub której dziecko ujawniło krzywdzenie – sporządza notatkę służbową i przekazuje osobie odpowiedzialnej za wdrożenie procedury interwencji oraz Prezesowi;
- Prezes/ osoba odpowiedzialna za wdrożenie procedury wzywa rodziców/opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje ich o podejrzeniu;
- Prezes informuje o podejrzeniu policję/ prokuraturę;
- Prezes powołuje zespół interwencyjny, w skład, którego wchodzą osoby mogące mieć wiedzę o sytuacji dziecka oraz mają możliwości wsparcia i zapewnienia bezpieczeństwa dziecku;
- Zespół interwencyjny sporządza:
– opis sytuacji klubowej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, Prezesem, członkami kadry, psychologiem, rodzicami/ opiekunami lub innych informacji uzyskanych przez członków zespołu,
– plan pomocy dziecku na podstawie w/w opisu.
- Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
– działań, jakie klub zapewnia dziecku w celu poczucia bezpieczeństwa,
– wsparcia, jakie klub zaoferuje dziecku,
– skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku lub przekazanie
informacji o takich miejscach, jeżeli istnieje taka potrzeba.
- Dalszy tok postępowania leży w kompetencji wskazanych w punkcie 5
W przypadku gdy istnieje podejrzenie jednorazowo innej przemocy fizycznej (np. klapsów, popychania, szturchania) lub przemocy psychicznej (np. poniżania, dyskryminowania, ośmieszania)
BEZWZGLĘDNIE NALEŻY PODJĄĆ NASTĘPUJĄCE DZIAŁANIA:
- Odizolowanie dziecka od osoby podejrzanej o krzywdzenie małoletniego;
- Osoba, która była świadkiem krzywdzenia lub której dziecko ujawniło krzywdzenie – sporządza notatkę służbową i przekazuje osobie odpowiedzialnej za wdrożenie procedury interwencji oraz Prezesowi;
- Prezes lub osoba odpowiedzialna za wdrożenie procedury wzywa członka kadry na rozmowę, który jest podejrzany o krzywdzenie dziecka w celu zweryfikowania sytuacji;
- Prezes nakłada karę upomnienia lub nagany.
W przypadku doświadczania przez dziecko innych niepokojących zachowań (np. krzyk, niestosowne komentarze)
BEZWZGLĘDNIE NALEŻY PODJĄĆ NASTĘPUJĄCE DZIAŁANIA:
- Odizolowanie dziecka od osoby podejrzanej o krzywdzenie małoletniego;
- Osoba, która była świadkiem krzywdzenia lub której dziecko ujawniło krzywdzenie – sporządza notatkę służbową i przekazuje osobie odpowiedzialnej za wdrożenie procedury interwencji oraz Prezesowi;
- Prezes lub osoba odpowiedzialna za wdrożenie procedury wzywa pracownika na rozmowę, który jest podejrzany o krzywdzenie dziecka w celu zweryfikowania sytuacji;
- Prezes przeprowadza rozmowę dyscyplinującą.
§2
Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia przez rodzica/prawnego opiekuna czy w przypadku podejrzenia przemocy domowej
W przypadku gdy istnieje podejrzenie, że dziecko doświadczyło przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu lub/i wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego zdrowie lub życie
BEZWZGLĘDNIE NALEŻY PODJĄĆ NASTĘPUJĄCE DZIAŁANIA:
- Odizolowanie dziecka od osoby podejrzanej o krzywdzenie małoletniego;
- Osoba, która była świadkiem uszczerbku na zdrowiu lub której dziecko ujawniło krzywdzenie – sporządza notatkę służbową i przekazuje osobie odpowiedzialnej za wdrożenie procedury interwencji oraz Prezesowi;
- Prezes/ osoba odpowiedzialna za wdrożenie procedury wzywa rodziców/opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje ich o podejrzeniu;
- Prezes informuje o podejrzeniu policję/prokuraturę;
- Prezes powołuje zespół interwencyjny, w skład, którego wchodzą osoby mogące mieć wiedzę o sytuacji dziecka oraz mają możliwości wsparcia i zapewnienia bezpieczeństwa dziecku;
- Zespół interwencyjny sporządza:
– opis sytuacji klubowej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, Prezesem, członkami kadry, psychologiem, rodzicami/ opiekunami lub innych informacji uzyskanych przez członków zespołu,
– plan pomocy dziecku na podstawie w/w opisu.
- Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
– działań, jakie klub zapewnia dziecku w celu poczucia bezpieczeństwa,
– wsparcia, jakie klub zaoferuje dziecku,
– skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku lub przekazanie informacji o takich miejscach, jeżeli istnieje taka potrzeba.
- Dalszy tok postępowania leży w kompetencji wskazanych instytucji w punkcie 4.
- Niezależnie od Procedury należy wszcząć postępowanie „Niebieskiej Karty”.
W przypadku gdy istnieje podejrzenie jednorazowo innej przemocy domowej fizycznej (np. klapsów, popychania, szturchania) lub przemocy psychicznej (np. poniżania, dyskryminowania, ośmieszania)
BEZWZGLĘDNIE NALEŻY PODJĄĆ NASTĘPUJĄCE DZIAŁANIA:
1. Odizolowanie dziecka od osoby podejrzanej o krzywdzenie małoletniego;
2. Osoba, która była świadkiem uszczerbku na zdrowiu lub innych niepokojących symptomów lub której dziecko ujawniło krzywdzenie – sporządza notatkę służbową i przekazuje osobie odpowiedzialnej za wdrożenie procedury interwencji oraz Prezesowi;
3. Prezes lub osoba odpowiedzialna za wdrożenie procedury wzywa rodzica/prawnego opiekuna na rozmowę, który jest podejrzany o krzywdzenie dziecka w celu zweryfikowania sytuacji;
4. Powiadomić rodzica o możliwości wsparcia psychologicznego.
5. W przypadku braku współpracy lub powtarzającej się przemocy powiadomić właściwy Ośrodek Pomocy Społecznej;
6. W przypadku sytuacji przewlekłej, powtarzającej się i ewidentnym braku współpracy ze strony rodziców/prawnych opiekunów należy złożyć wniosek do sądu o wgląd w sytuację rodziny;
7. W przypadku dalszej sytuacji przewlekłej, powtarzającej się i ewidentnym braku współpracy ze strony rodziców/prawnych opiekunów należy wdrożyć Procedurę Niebieskie Karty.
W przypadku gdy istnieje podejrzenie zaniedbania lub/i rodzic/prawny opiekun jest niewydolny wychowawczo (np. dziecko chodzi ubrane nieadekwatnie do pogody, jest głodne, bez przyborów)
BEZWZGLĘDNIE NALEŻY PODJĄĆ NASTĘPUJĄCE DZIAŁANIA:
- Zabezpieczenie dziecka i udzielenie mu pomocy;
- Osoba, która była świadkiem zaniedbania lub innych niepokojących symptomów wobec dziecka – sporządza notatkę służbową i przekazuje osobie odpowiedzialnej za wdrożenie procedury interwencji oraz Prezesowi;
- Prezes lub osoba odpowiedzialna za wdrożenie procedury wzywa rodzica/prawnego opiekuna na rozmowę w celu zweryfikowania sytuacji;
- Skierować rodziców/opiekunów prawnych do źródeł uzyskania wsparcia socjalnego.
- W przypadku braku współpracy lub powtarzającej się sytuacji należy powiadomić właściwy Ośrodek Pomocy Społecznej względnie należy złożyć wniosek do sądu o wgląd w sytuację rodziny.
§3
Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez dziecko
- W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające na zajęciach klubu członkowie kadry przeprowadzają rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzenie oraz z jego rodzicami/prawnymi opiekunami;
- Ponadto podczas rozmów z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu członkowie kadry ustalają przebieg zdarzenia, a także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka krzywdzonego;
- Członkowie kadry wspólnie z rodzicami/opiekunami dziecka krzywdzącego opracowują plan naprawczy, celem zmiany niepożądanych zachowań;
- Członkowie kadry wspólnie z rodzicami/opiekunami dziecka poddawanego krzywdzeniu opracowują plan zapewnienia mu bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia;
- Członkowie kadry w trakcie rozmów i obserwacji upewniają się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie innego dziecka samo nie jest krzywdzone przez rodziców/opiekunów, innych dorosłych bądź inne dzieci. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności należy przejść do procedury z § 1 lub § 2.
§4
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia
1. Osobą przyjmującą zgłoszenia o podejrzeniu krzywdzenia w klubie jest Prezes;
2. Osobą wdrażającą procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osoby z kręgu kadry oraz procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia przez rodzica/prawnego opiekuna czy w przypadku podejrzenia przemocy domowej jest dyrektor klubu;
3. W skład zespołu interwencyjnego wchodzi: szef klubu oraz członek kadry z grupy dziecka, którego krzywdzenie dotyczy.
§5
Rejestr zdarzeń
Klub prowadzi rejestr zdarzeń i zgłoszeń dotyczących krzywdzenia dzieci według załączonego wzoru.
§6
Dane kontaktowe lokalnych instytucji i organizacji , które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci
JAK WEZWAĆ POMOC?
TELEFONY ALARMOWE
europejski numer alarmowy – 112
- alarmowy policji – 112
- alarmowy straży pożarnej – 998
- alarmowy pogotowia ratunkowego – 999
POLICJA
Policja tel. 112, 997
Komenda Powiatowa Policji w Kozienicach, ul. Radomska 1, tel. 47 702 42 00
POGOTOWIE RATUNKOWE
Pogotowie Ratunkowe, tel. 112, 999
Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Kozienicach /Szpital powiatowy/ 26-900 Kozienice, ul. Wł. Sikorskiego 10 – tel. 48 67-97-100
STRAŻ POŻARNA
Straż Pożarna, tel.112, 998
Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Kozienicach, ul. Nowy Świat 3, tel: tel.: 48 611 78 98
TELEFON ZAUFANIA
- Ogólnopolski Telefon Zaufania Narkotyki– Narkomania, 800 199 990
- Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży – tel. 116 111
Rozdział X
MONITOROWANIE I WERYFIKACJA ZGODNOŚCI PROWADZONYCH DZIAŁAŃ ZE STANDARDAMI OCHRONY
1.Prezes jest osobą odpowiedzialną za politykę ochrony dzieci w klubie;
2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia polityki i prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w polityce;
3. Osoba, o których mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród członków kadry, raz na rok, ankietę monitorującą poziom realizacji polityki. Wzór ankiety stanowi Załącznik do niniejszej polityki;
4. W ankiecie członkowie kadry mogą proponować zmiany polityki oraz wskazywać naruszenia polityki w klubie;
5. W ramach monitoringu zasad i praktyk ochrony dzieci klub konsultuje się z ich rodzicami/opiekunami dzieci;
6. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez członków kadry ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazują Zarządowi;
7. Prezes wprowadza do polityki niezbędne zmiany i ogłasza kadrze, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie polityki.
Rozdział XI
PLAN WSPARCIA PO UJAWNIENIU KRZYWDZENIA
§1
Plan wsparcia dziecka po ujawnieniu jego krzywdzenia opracowuje zespół powołany przez Prezesa, w którego skład wchodzą: dyrektor klubu oraz członek kadry grupy, którego dziecka dotyczy krzywdzenie.
§2
Struktura dokumentu „Plan wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia”
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie organizacji świadczenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 1798 –2 ust. 2).
Imię i nazwisko dziecka,
Imiona i nazwiska członków zespołu sporządzającego plan wsparcia,
Tytuł, z jakiego został opracowany plan wsparcia,
Diagnoza sytuacji małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia,
Cel wsparcia dziecka,
Identyfikacja zasobów wewnętrznych klubu oraz źródeł zewnętrznych wsparcia dziecka – ofiary krzywdzenia,
Zakres współdziałania klubu z podmiotami zewnętrznymi na rzecz wsparcia dziecka,
Zakres, wymiar godzin, okres wsparcia udzielonego dziecku,
Formy i metody wsparcia dziecka,
Ocena efektywności wsparcia udzielonego dziecku,
Przeprowadzenie diagnozy sytuacji małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia:
– charakterystyka doznanej krzywdy (rodzaj doznanej krzywdy, okoliczności doznanej krzywdy, stopień naruszenia prawa, stopień zagrożenia bezpieczeństwa małoletniego – w obszarze zdrowia, życia, rozwoju dziecka),
– analiza dostępnej dokumentacji, np. wyniki rozmów z dzieckiem, wyniki obserwacji dziecka (zachowanie, wygląd) dokonane przez np. rodziców, członków kadry oraz instytucji wspomagających ochronę dziecka, specjalistów – psychologów, pedagoga, terapeutę,
– określenie czynników ryzyka doznanej krzywdy oraz czynników wsparcia małoletniego – ustalenie indywidualnych potrzeb ofiary krzywdzenia w obszarze jej zdrowia/życia, zdrowia psychicznego, funkcjonowania emocjonalno-społecznego oraz w obszarze prawnym i socjalnym.
§3
1. Zdefiniowanie celu oferowanego wsparcia, np.:
– udzielanie systematycznej/okresowej pomocy, np. psychologiczno-pedagogicznej, terapeutycznej, prawnej,
-zapewnienie specjalistycznego wsparcia dziecku/jego rodzinie,
– wdrożenie działań mających przywrócić równowagę emocjonalną dziecku/jego rodzinie,
– wspieranie rodziców/opiekunów prawnych dziecka w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
– pomoc dziecku w rozwiązywaniu konfliktów intrapsychicznych,
– złagodzenie psychicznych i behawioralnych objawów skrzywdzenia złagodzenie stresu, lęku małoletniego,
– zapewnienie bezpieczeństwa (np. socjalnego, psychicznego, prawnego);
– wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka,
– kształcenie umiejętności radzenia sobie z brakiem akceptacji społecznej, izolowaniem, dyskredytowaniem, z trudnymi sytuacjami w środowisku rodzinnym i społecznym,szkolnym.
2. Identyfikacja zasobów wewnętrznych oraz źródeł zewnętrznych wsparcia dziecka – ofiary krzywdzenia, np.:
– zasoby wewnętrzne placówki: Prezes, dyrektor klubu, kadra, zespół interwencyjny, specjaliści zatrudnieni w klubie, rodzice/opiekunowie prawni dziecka,
– źródła zewnętrzne wsparcia dziecka krzywdzonego, np. sąd rodzinny, kurator sądowy, policja, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, placówki doskonalenia nauczycieli, służba zdrowia, CUS; organizacje pozarządowe działające na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
3. Ustalenie zakresu współdziałania klubu z podmiotami zewnętrznymi na rzecz wsparcia dziecka.
Kadra działa na rzecz wsparcia dziecka zgodnie z zakresem swoich obowiązków i uprawnień, współpracując z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka.
4. Ustalenie harmonogramu działań w ramach wsparcia udzielanego dziecku.
5. Ustalenie zakresu, wymiaru godzin, okresu wsparcia:
– zakres wsparcia wynika ze zdiagnozowanych w różnych obszarach indywidualnych potrzeb rozwojowych, sportowo-szkoleniowych, edukacyjnych oraz psychofizycznych dziecka – ofiary krzywdzenia,
– wymiar godzin i okres, w jakim będzie udzielane wsparcie zależy od doświadczanych przez dziecko skutków krzywdy oraz zaobserwowanych efektów wsparcia dziecka w okresie ich monitorowania.
6. Ustalenie form i metod wsparcia dziecka:
Przykładowe formy pracy:
– indywidualna – konsultacje indywidualne; praca indywidualna z dzieckiem,
w zależności od rodzaju krzywdy – pomoc prawna, medyczna, socjalna – zgodnie
z przyjętymi w przedszkolu procedurami; indywidualne zajęcia terapeutyczne,
– zespołowa: warsztaty rozwojowe, zajęcia grupowe.
Przykładowe metody wsparcia krzywdzonego dziecka:
– bezpośrednia rozmowa z dzieckiem prowadzona przez członka kadry,
– zajęcia socjoterapeutyczne,
– zajęcia psychologiczno-pedagogiczne, warsztaty rozwojowe, bezpośrednia pomoc prawna, socjalna dziecku i jego rodzinie,
– pomoc medyczna dziecku,
– analiza dokumentacji związanej z sytuacją dziecka; obserwacja dziecka.
7. Ocena efektywności udzielanego wsparcia:
– Zasady i sposób monitorowania efektów wsparcia, np. 2 razy w roku szkolnym. Sposób – wyniki obserwacji prowadzonej przez członków kadry i specjalistów, rodziców/opiekunów prawnych dziecka (sojuszników dziecka) w czasie zajęć, oferowanych formach wsparcia; wyniki rozmów z dzieckiem; efekty wsparcia udzielanego dziecku przez podmioty zewnętrzne; analiza dostępnej dokumentacji,
– Ocena efektów wsparcia: ocena adekwatności udzielonego wsparcia do zdiagnozowanych potrzeb dziecka – ofiary krzywdzenia.
Rozdział XII
SYTUACJA DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI
- Dzieci niepełnosprawne oraz ze specjalnymi potrzebami wychowawczymi, zakwalifikowane przez lekarza do udziału w zajęciach sportowych klubu, wymagają zwykle więcej troski od pozostałych. Od kadry oczekuje się w takich przypadkach szczególnej wrażliwości;
- Jeżeli zachodzi potrzeba pomocy dziecku niepełnosprawnemu w czynnościach osobistych, kadra winien mu udzielać pomocy z pełnym zrozumieniem problemu oraz za zgodą rodziców lub opiekunów. Przy udzielaniu takiej pomocy członek kadry ma obowiązek kierować się należytym szacunkiem i dyskrecją;
- Kadra nie może wyręczać niepełnosprawnego w czynnościach osobistych, które jest w stanie wykonać samodzielnie;
- W nagłym wypadku, gdy ten rodzaj pomocy jest potrzebny, rodzice lub opiekunowie prawni powinni zostać o tym powiadomieni tak szybko, jak to tylko jest możliwe;
- Niepełnosprawni lub posiadający specjalne potrzeby wychowawcze, mogą łatwiej niż inni podlegać wykluczeniu w grupie rówieśniczej i nie tylko. Z tego powodu szczególnie ważna jest umiejętność wysłuchania takich podopiecznych przez personel, tym bardziej, że mogą oni mieć trudności w wyrażaniu swoich uczuć w obawie przed niewłaściwym zrozumieniem lub lekceważeniem;
- Nieprzestrzeganie niniejszych zasad postępowania z dziećmi niepełnosprawnymi oraz o specjalnych potrzebach wychowawczych traktowane będzie jako naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych z wszystkimi wynikającymi stąd konsekwencjami, z rozwiązaniem stosunku pracy włącznie.
XIX Turniej Sprawnościowy Karate, 6 grudnia 2024 r
XIX Turniej Sprawnościowy Karate, 6 grudnia 2024 r Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Kozienicach Dziewczęta- godz. 17.00 Chłopcy- godz. 18.45 Zapraszamy!
XVI Turniej Młodego Siłacza, 15 listopada 2024 roku
W dniu 15 listopada 2024 r w sali gimnastycznej Publicznej Szkoły Podstawowej nr 3 w Kozienicach odbył się XVI Turniej Młodego Siłacza. W zawodach wystartowało 116 zawodniczek i zawodników naszego klubu. Sędzią...
Ogólnopolskie Seminarium Oyama Polskiej Federacji Karate w Kumite, Kraków 12 października 2024 roku
12 października 2024 r., w Krakowie w Hali Sportowej Com-Com Zone odbyło się Ogólnopolskie Seminarium Oyama Polskiej Federacji Karate w Kumite, z udziałem szefów ośrodków, kierowników wyszkolenia technicznego, sędziów, kandydatów do udziału w egzaminie mistrzowskim w...